Sunday, March 20, 2011

Game Catridge Tahun 1990'an Yang Aku Rindui

Back 1990's

'Tape' Mario Bros
Bila aku tengok anak-anak saudara aku main PS aku teringat balik zaman aku kecik-kecik dulu. Tiba-tiba mengelamun dan balik ke tahun 1994 yang mana pada masa tu tak ada lagi game pakai CD macam sekarang ni. Music player pun pakai kaset lagi. CD? tak ada dalam sejarah hidup. Game dulu pakai cartridge tapi aku & kawan-kawan panggil 'tape'. Tiap-tiap petang aku akan ajak kawan-kawan datang rumah main game tapi selalunya anak Arwah Mak Teh aku la yang jadi pesaing, Along & Wazir. Kakak aku pun selalu layan jugak tapi kalau akak dia suka main Super Mario Bros. Yang lain dia tak beberapa minat. Selalunya amalan toleransi bertukar-tukar tape game adalah amalan mulia dan kalau dapat tau ada orang terer main sesuatu game, kami akan set date untuk lawan... Perghh..

Mak Bising

Bila dengar saja kami buka game, mak selalu marah-marah sebab takut-takut TV rosak sebab selalu main game. Habis-habis pun mak akan bagi masa 30 minit untuk main sebab aku ni jenis pemalas baca buku. Sebab tu ada limitation kat situ. Kalau tak tutup jugak alamatnya bergegar la satu rumah dengan suara mak aku yang kuat dari dapur tu... Grrrrr.... Selalunya game ni lama-lama akan hang sebab cepat panas & tak ada cooling fan.

Game-Game Popular

Dalam satu katrij tu kadang-kadang 1 game, kadang-kadang 3 in 1, paling besar beribu-ribu dalam satu. Pilih & main la sampai muntah darah.... Ekekekekekeke... Kalau aku sebut satu-satu game ni mesto hangpa ingat sambil tergelak-gelak...

1. Street Fighter -
Ada Ryu, Ken, Mr. Bison, Chun Li & lain-lain. Aku paling suka guna Dhalsim sebab tangan dia boleh panjang & boleh buat screw... Paling aku x suka Blanka bila main dengan kawan aku sbb asyik nak sliding aku & buat karan...BZZzzzzzzzttttt!












2. Contra - 
Kami panggil game Rambo sebab dia ada ikat kepala macam cerita First Blood:Rambo lakonan Sylvester Stallone. Ada banyak stage, senjata peluru macam-macam. Last skali lawan dalam sarang alien. Kalau ibu alien dah mati, jap lagi ada helikopter mai ambik & finally pulau pun meletup... Hampeh... Kalau main game ni pakat-pakat berebut nak ambik P1 sebab kawan aku cakap yang kaler merah lagi kuat dari biru. Hampehhh... menipu saja lebih!
Rambo kat stage 'waterfall' lawan naga tangan api














3. Battle City @ 1945 Tank @ Game Kereta Kebal.
Boleh buat kubu sendiri atau main ikut stage. Objektifnya senang saja, tembak semua kereta kebal musuh dan jangan bagi Burung Besi kena tembak dengan geng jahat. paling aku x boleh blah kalau geng jahat sembunyi dalam hutan. Ambush sehhh!


















4. Pacman -  
Game paling buat aku kecut perut sebab bunyi muzik bila makan buah lain macam saja. Bikin cemas.... Objektif, makan semua bijik kuning sebelum hangpa kena makan.



















5. Tetris @ Game Atur Bata
Game ni best sebab muzik kita boleh pilih nak lagu apa... dalam bunyi MIDI saja la. Objektif sgt mudah... jgan bagi bata lebih tinggi kalau tak.. GAME OVER.


















Zaman Dah Berubah...

Banyak lagi game yang aku tak senaraikan yang mungkin hangpa pun ingat jugak. Tapi apa-apa pun zaman dah berubah beb... La ni macam-macam ada. PC games, PSP, Xbox, PS dan macam-macam lagi. Apa-apa pun aku bangga dilahirkan pada zaman tu sebab sangat menghiburkan. Agak nostalgik dan aku faham teknologi dah tinggalkan kenangan begitu jauh tapi aku tetap rindukan zaman itu...

2 comments:

  1. game Street fighter.. aku tak menang lawan final boss.. guna ryu...
    game battle city.. dengan kawan aku membuat tag team dan taktik terbaikkkkkk.. complete all stages....
    Pacman.. tak pernah aku habis main game nih... susah giler...
    Tetris... aku pun tak tahu ada berapa level.. terasa dah terrer.. tapi kalah juga...

    ReplyDelete
  2. Aku menang lawan street fighter lawan Mr.Bison pakai Dhalsim. Guna hikmat hembus api. Last skali kluar gambar dia & anaknya. abis mcm tu sj.. kecewa siot.

    Battle city? perghhhh aku lanyak kaw2.. nk menang rasa perit ya amat....

    Pacman - mmg aku x pernah sentuh sbb stage pertama pn dh mati.

    Tetris jarang main sbb aku rasa mcm game perempuan. Ekekekekeke

    ReplyDelete