Friday, March 18, 2011

Penat, letih & Kurang Tidur

Berangan berehat

7.50pm - Lepas habis solat maghrib, aku baru saja nk chatting dengan Azah, tiba-tiba handset berdering & tengok panggilan dari Assistance Biomass ada parts pada fuel feeding system tak berapa berfungsi dengan baik. aku baru bercadang nak ajak Salami (housemate aku) makan sebab aku tak lunch sejak dari tengah hari tadi sebab agak sibuk dengan kerja di pejabat so aku terpaksa la membatalkan hasrat untuk makan dan kemudian bergegas ke Biomass Plant.

Unburnt Fuel, Clinker & Suhu

8.10 - bila aku masuk ke plant mula-mula sekali aku periksa adalah suhu di relau dan pada forward header dan aku tengok ada sedikit penurunan suhu. Bila di buka pintu api relau aku dah dapat agak yang unburnt fuel dah meninggi yang mana udara pembakaran tidak dapat menembusi lantai relau yang menyebabkan proses pembakaran kurang lengkap terhasil manakala bara yang berada pada lapisan terbawah akan disejukkan oleh angin dan mengeras.

Terpaksa la aku & fireman merodok-rodok lapisan disebalik api yang menjulang dan haba yang panas. Pada ketika itu suhu persekitaran dalam anggaran 50-70 darjah Celsius dan boleh membuatkan bulu roma aku jadi kerinting. Bila sebahagian unburnt layer & clinker dibuang barulah suhu relau dapat naik dan stabil pada suhu yang ditetapkan. Bila semua sudah selesai aku pun challo la dari plant untuk makan malam berseorangan tanpa teman...


Di rumah

10.55pm - baru sampai di rumah. Huh! nak mandi & tidur. Badan dah letih sangat-sangat. Tak mampu lagi nk buat apa-apa aktiviti.

aku nak baring & Zzzzzzzz...... Grohhhhhhhhzzzz

No comments:

Post a Comment