Wednesday, March 16, 2011

Mula menulis...

Mulanya aku...

aku baru mula menulis blog pada hari ini & ini adalah blog aku yang bukan ilmiah pertama dan aku bercadang untuk kongsikan sebahagian dari kenangan, pengalaman dan perjalanan aku di sini. Mungkin juga aku anggap sebagai arkib hidup yang secara elektronik ditulis dan disimpan sehingga akaun ini ditutup.

Kerjaya yang membosankan...

Aku agak bosan dengan kerjaya yang aku nampak tak memberikan apa-apa malah apa yang aku dapat adalah di bawah par dari apa yang aku cuba sumbangkan. Aku cuba tanam dalam hati untuk jadikan kerjaya aku sebagai satu hobi & pejabat cuma tempat mengisi masa lapang berbayar. Tapi bolehkah aku buat macam tu? Tidak, sebab masih ada rasa tanggungjawab pada tugas aku.

Gaji aku vs gaji depa = sama
Aku merasakan bahawa apa yang aku cuba sumbangkan tak berbaloi jika gaji aku sama seperti gaji orang yang duduk mengadap PC di pejabat sambil bermain solitaire atau POPCAP Game. It was totally poppycock! Aku orang teknikal bukan orang yang menghadap PC dan bukan kerja sebagai PA. Terkadang aku rasakan diri aku terlalu bahalol untuk masih terus berada disini.


Biomass

aku baru saja selesai menyiapkan projek biomass 8juta kcal/jam dan boleh dikatan 80% berjaya selain dari masalah-masalah lain yang timbul kerana kelemahan spesifikasi teknikal dari pembekal & pemasang yang apa aku boleh katakan teknologi dungu tahap unta yang akhirnya menyusahkan aku & rakan sekerja.

Oleh kerana itu aku terpaksa masuk kerja semula selapas balik dari kerja pukul 5.30pm dan masuk semula sebelah malam sehingga pukul 1am-4am manakala masuk semula kerja sesi pagi pada 8am. Boleh katakan sepanjang Jan-Feb 2011 aku masuk lebih masa selama lebih 35 jam tanpa ada OT! Tanpa OT! Dapat claim cuti saja... Sedih sangat.

Moral dah hilang...
Terus terangkan aku katakan, moral untuk bekerja dah tak ada... Aku rasa macam dipermainkan. Aku sedih bila tenaga kepakaran teknikal dibayar sama taraf macam general worker Indonesia kat tapak binaan. Depa kata gaji yang depa bagi ikut standard FMM. Berguling geli hati aku dengar, macam aku budak tadika Kemas yang masih mak suapkan nasi.

Cuba bertenang...

Aku cuba bertenang . Cuba bertenang dari segala kekalutan & masalah. Azah la pendengar yang baik. Dia tak mengeluh dengan ekspresi aku bila aku mngeluh pada dia tentang masalah tempat kerja. Dia banyak buat aku cool dan kembalikan moral aku untuk bekerja. Bercinta jarak jauh agak susah. YM! dan sms saja yang jadi penghubung. Cuba untuk planning to have a family but I don't think that this is the best time but we keep our efforts on it and we're already put it as our main commitment besides to get our master degree. Moga Allah buka pintu rezeki-Nya kepada kami untuk menjayakan perancangan kami.


Outro...
Masa menunjukkan pukul 1.37 petang. Dah tiba masanya untuk aku tidur sekejap sebelum solat zohor dan aku curi-curi masa untuk menulis blog ini dikala masa rehat yang syarikat peruntukkan. Aku tak akan gunakan masa kerja untuk tujuan peribadi... Senyum Selalu! FMM RATES! Hahahahahaha! Funny Statement!

No comments:

Post a Comment