Saturday, April 16, 2011

Kerjaya, masa depan & hujung minggu..

Malaysia Career & Training Fair MCTF 2011@Midvalley Mega Mall, Kuala Lumpur.

Aku terpanggil hendak ke sana bila menerima email dari jobstreet.com tentang pameran kerjaya, latihan & pendidikan yang diadakan pada 15-17 April 2010 dan seraya aku menerima pelawaan Cik Azah untuk berjumpa di sana lantas terus bersetju tanpa banyak soal.

KL banjir kilat dan beberapa batang jalan sesak dan hapir tak bergerak dan hanya selepas pukul 1 petang baru aku menapak di pakir Mid Valley dan terus mengisi perut bersama Azah. Rindu menebal jangan dikata. Walaupun begitu sebelum itu si dia telah pun menghantar CV aku terlebih dahulu sebelum aku sampai.

Selepas makan tengah hari kami bersama seiringan masuk ke pameran. Tidak perlu daftar kerana kami sudah berdaftar secara online sebelum itu. Booth ada lebih kurang 100 buah dan menjarah satu per satu booth dan ringan tangan untuk menyerah CV kami kepada booth-booth tersebut. Sambil menyelam minum air, sambil mencari peluang pekerjaan baru sempat juga berdating walaupun si dia akan pulang ke UTM secepat mungkin kerana datang bersama 3 lagi rakan.

Menukar kerjaya...

Keinganan menukar kerjaya tiba-tiba aku rasa kerana mungkin aku dijadikan dengan satu sifat cepat bosan denagn sesuatu (bukan dengan pasangan) terutama bila ia menjadi rutin dan seolah-oalh hari itu berulang dan berulang seperti lakonan semula sehingga aku terlupa tarikh & hari kerana terlalu rutin dan bosan. Alasan lainnya kerana pendapatan yang aku peroleh sekarang kurang memberangsangkan sementelah aku cadang-cadangnya mahu mengakhiri secepat mungkin zaman bujang aku dan memandangkan si dia pun akan tamat belajar pada awal Mei maka aku harus secara drastik & aktif perlu mencari ruang dan peluang baru yang lebih baik untuk masa depan kami. Pada masa sekarang memang sebenarnya kami sudah berbincang tentang masa depan kerjaya masing-masing.

Sayang...

Terus terang aku katakan yang aku sebenarnya sangat sayang pada kerjaya aku sekarang tetapi aku punya wadges rate yang bagi aku agak keterlaluan kurangnya dengan skop sekarang. Aku punya tanggungjawab atas 3 tugas jurutera yang berbeza iaitu sebagai jurutera elektrikal, jurutera instrumentasi & jurutera HVAC tambahan lagi aku punya tugas di plant Biomass & perlu menjaga bengkel mobile (untuk pembaikan forklift & reachtruck). Sudah ada 4 tugas jurutera & in-charge disitu tetapi nilai gaji amatlah menyedihkan...

Paling menyedihkan sudah lebih 4 tahun tangga gaji tidak dikaji semula majikan sedangkan harga keperluan semakin hari semakin meningkat. Pihak majikan mungkin tidak beberapa tertekan kerana Pengarah Eksekutif dibayar oleh PNB manakala barisan pengrus sudah tentu tangga gaji tinggi dan mampu punya kereta MPV mewah.

Agak malang bagi peringkat eksekutif & ke bawah kerana tangga gaji diseragam & bukan pula di nilai atas dasar contribution & task-weight. Maksudnya di sini, tidak kira berapa tegar anda bekerja ata malas anda bekerja hasilnya tetap sama. Kerna perihal itulah banyak membuatkan aku jadi lebih kecil hati & hilang semangat & kekuatan diri kerana kita dinilai secara kolektif bukan pada kebolehan individu...

Letih...

Setelah sehari suntuk menjarah peluang kerjaya, maka malam ini aku mahu menonton perlawanan separuh akhir piala FA Inggeris antara Manchester United & Manchester City.
Jumpa lagi di penulisan akan datang..... terima kasih & doakan yang terbaik buat aku & si dia...

1 comment:

  1. Adoi.. boleh pulak Man Utd kalah malam tadi.. Malam ni kena tdur awal, esok ada interview kat Posco-Malaysia, West Port,Kelang. Mintak-mintak la depa setuju dengan tawaran gaji yang aku mintak tu

    ReplyDelete