Tuesday, April 19, 2011

Siapa Zaimi Saad?: Analisis kajian Vs. realiti diri

Melangut di depan PC

Sedang aku YM! & menjenguk jauh ke dunia siber & VR (virtal reality), aku sempat menjenguk ke website yang menyenaraikan hasil dari kajian tentang kognitif dan peribadi diri. Sengaja aku masukkan butir diri dan menghantar ke alamat tersebut. Capaian selepas itu merujuk kepada hasil analisis tentang diri aku... Bersama itu aku juga ingin tahu seberapa jauh aku mengenali diri aku. Sabda Rasulullah SAW, jika kita mengenal diri maka kita akan mengenal pencipta. Jom kita lihat hasil analisis (bukan tilikan ya).


"MOHAMMAD ZAIMI BIN SAAD,
Anda sememangnya HEBAT dan berhak menjadi HEBAT. Apa yang anda hanya perlu lakukan ialah kenali diri anda, gilap dan serlahkan potensi yang telah anda kenalpasti serta perbaiki perkara-perkara negatif yang terdapat di dalam diri anda

Bersama dengan ilmu serta tunjuk ajar daripada mereka yang telah berjaya, buat plan-tindakan dan bersungguh-sungguhlah melaksanakan plan-tindakan anda itu. InsyaAllah, berkat usaha anda yang berterusan yang tidak mengenali istilah putus asa serta doa yang tidak putus-putus kepadaNYA, anda akan berjaya memperolehi apa yang anda angani dan citakan.

Sedikit mutiara kata untuk dikongsi sebagai perangsang kepada anda yang HEBAT ini:

"No matter how bad it is and how bad it gets, you're going to make it."

"Winners never quit, quitters never win."

Nombor Peribadi : 4 -

Aku tak pasti sama ada aku minat No.4 atau tak yang pasti aku suka juga kerana atas sebab tertentu

Elemen :Kayu (Aku tak pasti apa maksud "KAYU" tersebut.)

Ciri Utama :Rancang (dan memang aku suka merancang)

Sinopsis :Disukai kerana kemahiran dan perancangan, namun kemahiran perhubungan sempit. (aku akui punya perancangan yang baik dan kemahiran yang agak baik tetapi dalam bab implimentasi agak lemah kerana kadang-kdang macam hangat-hangat tahi ayam dan kadang-kala atas sebab sekeliling atau individu yang buat kerja aku sangkut. Dalam bab kemahiran perhubungan aku akui PR aku dengan orang sekeliling agak baik tetapi dengan orang yang 'special' agak tak pandai sampai kadang-kala dia agak merajuk dengan sikap aku yang lebih utamakan orang lain. Azah kata aku ni terlalu baik dengan orang lain... Wallahu'alam)

Tafsiran Umum Peribadi :

Kemahiran tinggi, bijak, tidak mudah putus asa, sukar simpan wang, perhubungan mudah putus. - (bab perhubungan mudah putus aku tak berapa setju sebab sejarah percintaan aku menunjukkan aku sangat-sangat mempunyai usia percintaan yang sangat panjang dan aku harap bila berkahwin nanti berpanjangan sampai ke sana..)

Warna Yang Sesuai :Hijau. (saya suka hijau tapi saya tak suka hijau tompok putih)

Status Body Mass Index (BMI) :

24 => Normal (mempunyai berat badan yang ideal). Kekalkan gaya hidup yang sihat melalui pemakanan yang sihat dan seimbang serta bersenam sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.

Masalah Kesihatan Berkaitan :

Struktur tulang, kawasan hati, mata, masalah tendon, kekejangan otot (terutama sekitar bahu), masalah kulit. (kekejangan otot - selalu berlaku di bahagian kaki selalunya ketika bersukan tanpa warm-up yang sempurna atau ketika tidur)


PERINCIAN ANALISIS KERJAYA
(KERJAYA SESUAI)
Perabut, kertas, pendidikan, perpustakaan, pertukangan, pakaian, kebudayaan manusia, buku, studio rekaan, fabrik, penanaman, perladangan, hortikultur, perkebunan, perhutanan, kilang papan, perubatan, hospital, keagamaan, pelukis, doktor, ahli farmasi, guru, profesor, penerbit, pegawai perhubungan, pentadbir pejabat.

Selalu keluar dan tiada di rumah/pejabat. Suka berniaga dan mudah untung. Terlibat dalam aliran wang, mudah terlibat dalam rasuah. Memiliki gerak hati, ilham, firasat dan muslihat.Berakademik, kurus dan citarasa makanan yang tinggi. Banyak idea, tercari-cari kekayaan/kejayaan, mudah bosan dan terlalu suka berangan. Bergaul dengan orang kenamaan/VIP, mudah mendapat kepercayaan orang atasan. Duit banyak dihabiskan untuk belanja orang atasan/kenamaan. Mudah disabotaj dan mensabotaj.

(KERJAYA TERBAIK)
Hartanah, pusat kewangan, pembuat pasu, kedai antik, pakar runding, perakaunan, pengkebumian, batu permata, marmar, kontraktor, perlombongan, kebajikan, pembinaan, broker saham dan sekuriti, arkitek, pekebun, peladang.

Analisis diri Vs Reality diri

Itu adalah sebahagian daripada analisis yang aku dapat. Setakat aku mengenal diri aku, aku akui 80% adalah benar dan hampir sepadan dengan aku... Aku akan terus berusaha untuk menjadi manusia yang terhebat seperti yang dikatakan pada awalan analisis tadi. AKu Memang Hebat!

No comments:

Post a Comment